• الأحد 22 يوليه 2018
  • بتوقيت مصر08:26 ص
بحث متقدم

أبو عرب: سببان وراء تشويه بطل حادث حلوان

آخر الأخبار

تامر أبو عرب
تامر أبو عرب

أحمد عادل شعبان

كشف الإعلامي تامر أبو عرب أسباب ظهور بعض الأخبار التي تسيء إلى صلاح الموجي - بطل حادث الهجوم على كنيسة حلوان - وتتهمه بأنه مسجل خطر .

وقال "أبو عرب" في تدوينة عبر حسابه بـ"فيس بوك" : "والله من ساعة ما بدأ عم صلاح الموجي يتشهر ويطلع في التليفزيون والجرايد والإعلام يتكلم عن بطولته في مواجهة إرهابي حلوان وأنا متأكد إن هتيجي اللحظة اللي فيه ناس مهمة هتتضايق وتغير منه وتحاول ترش شوية تراب على اللي عمله خصوصا إنه حيالله حتة مدني غلبان واحنا عارفين إن المدنيين مينفعش غير إنهم يقعدوا ياكلوا ويشربوا ويتعايروا بإننا بنحميهم .. ده اللي حصل لما شخص ما في جهاز الأمن قرر يطلع صحيفة سوابق الراجل ويوزعها على الجرايد علشان يقول للناس شوفوا البطل بتاعكم اللي انتوا فرحانين بيه أهو طلع بتاع مخدرات وسوابق، وعملوا ده في سياق تبريرهم إنهم مش هينفع يطلعوا له رخصة سلاح زي ما طلب، مع إنهم كان ممكن يبلغوه بينه وبينهم أو يرفضوا أو حتى يسكتوا".

وأضاف: "غالبا فيه سببين ورا اللي حصل دة .. أولا الرغبة في عدم ظهور أي رمز مدني، من أول مرشحين الرئاسة لحد المهندس اللي بينفذ طريق لحد الشخص الشجاع اللي بيحمي الناس، البدلة الميري هي اللي لازم تحتكر الشجاعة والكفاءة وكل الصفات الكويسة والمدني دوره يسقف وبس .. ثانيا إن عم صلاح كان بيطلب رخصة سلاح علشان يحمي نفسه وأهل حتته، والطلب ده أكيد حسس الناس في الداخلية بالإهانة خصوصا إن مبرر وجودهم وامتيازاتهم الوحيد هو حماية الناس فلما مدنيين يطلبوا يتسلحوا علشان يحموا نفسهم حتى لو بيقولوا ده بحسن نية فده كأنه إشارة لفشل أجهزة الأمن في مهمتها الوحيدة" حسب رأيه.

وأردف: "بالمناسبة أنا ضد فكرة تسليح الناس دي تماما، مفيش حاجة اسمها سلح الناس عشان يواجهوا الإرهاب، لو فيه فشل أمني الأولي يتقوّم والمسؤول عن الفشل يتغير، لكن مش من ضمن آليات المواجهة خالص تسليح المدنيين. ده أخطر على البلد من الإرهاب نفسه، وكان الأحسن تشرح ده خطر ليه مش إنك تشوه اللي طلب ده، وإلا بقى عندك ملايين معندهمش سوابق، ممكن تسلحهم بقى عادي؟ .. بس أحلى حاجة في الموضوع كانت رد عم صلاح لما قال للمصري اليوم إنه لما عمل اللي عمله وكان هيموت مكانش يعرف إنه بيتصور ومكانش بعمل كدة غير علشان يحمي البلد، واستغرب من فتح حاجات قديمة لتشويهه رغم إن كلها انتهت ببراءته، ووزع هو كمان على الإعلام صورة لصحيفة الحالة الجنائية بتاعته ومفيهاش أي أحكام جنائية مسجلة".

تقييم الموضوع:

استطلاع رأي

هل تتوقع فوز مصر باستضافة كأس العالم 2030؟

  • ظهر

    12:06 م
  • فجر

    03:33

  • شروق

    05:10

  • ظهر

    12:06

  • عصر

    15:45

  • مغرب

    19:02

  • عشاء

    20:32

من الى